maanantai 9. huhtikuuta 2012

Day 262: More temples and Night Market

Olimme varanneet auton ja kuskin vielä toiseksikin päiväksi, mutta ilman opasta, sillä halusimme kokeilla myös omassa rauhassa omaan tahtiin tutkimusretkeilyä. Lähdimme taas kahdeksalta liikkeelle, tällä kertaa pitemmän ajomatkan päähän Beng Melean temppeliä katsomaan. Sinne oli matkaa noin 60 kilometriä pieniä, osaksi päällystämättömiä teitä pitkin. Teiden varrella näkyi kyliä ja riisipeltoja, ja oli mukavaa katsella ihmisten rauhallista elämänmenoa ohimennessään. Perillä kuskimme jäi odottamaan autoon ja lähdimme kahdestaan tutkimaan temppelialuetta. Heti alueelle tullessamme univormuasuinen mies heitti vinkin että kannattaa mennä erään osittain sortuneen temppelin ovesta kurkkaamaan, ja teimme työtä käskettyä. Mies seurasi meitä jonkin ajan päästä ja kehotti kiipeämään sisälle sortuneiden kivien päälle, ja tuli itse näyttämään mallia. Ja kas, meillä olikin taas opas. Hän kulki edellämme ja näytti paljon kiinnostavia reittejä, joita itse emme olisi osanneet tai edes uskaltaneet kulkea, ja kertoili hieman faktoja ja historiaa siinä välissä. Kysyin häneltä myöhemmin että mitä hän veloittaa opastuksestaan, ja hän vastasi että voimme maksaa mitä itse haluamme, joten annoimme parisen dollaria tipiksi lähtiessämme. Palasimme vielä kahdestaan kiipeilemään kivillä ja ottamaan lisää valokuvia, kun oppaan kanssa ei tule jäätyä niin pitkäksi aikaa hengailemaan kuin haluaisi. Temppelialue oli todella hieno, enemmän luonnontilassa oleva ja viidakkomainen mitä eiliset temppelit. Täälläkin kasvoi hienoja kiemurajuurisia puita, ja lisäksi siellä oli hurjan paljon vähemmän muita turisteja, joten sai kuvata ihan rauhassa. Pidimme kovasti tunnelmasta, siellä olisi viihtynyt pitempäänkin kuin sen pari tuntia mitä olimme.

Tässä vaiheessa alkoi olla jo nälkä, ja kuskimme vei meidät viereiseen pieneen ravintolaan, ja tilasimme perinteiset fish amokit. Joko paikan kokki oli huono tai sitten tämä ruoka ei vaan ollut meitä varten. Maku oli äitelän makea ja kala oli täynnä kovia ruotoja ja muita ratisevia osia, eikä sitä voinut syödä kovin paljon ilman huonoa oloa. Epäonnistunut lounas, harmitti maksaa moisesta kiskurihinta 5 dollaria. Ajelimme sitten takaisin Siem Reapiin ja Angkor Wattin alueelle, matkalla taisimme hieman torkahtaa aamupäivän kiipeilyn väsyttäminä. Menimme seuraavaksi Preah Khania katsomaan, kun se jäi eilen välistä. Temppelialue oli sokkeloinen ja siellä oli paljon pitkiä käytäviä ja ahtaita oviaukkoja, oikein sopiva ympäristö valokuvaukseen ja piiloleikkeihin. Kuumuus hieman verotti voimia, mutta saimme suurimman osan paikasta koluttua. Sitten olimmekin jo valmiit lopettamaan tältä päivältä temppelien tutkimiset, ja palasimme huoneeseemme lepäämään ja viilentymään hetkeksi.

Viiden aikaan lähdimme kävelemään ja katselemaan Siem Reapin kaupunkia. Illan pimetessä meno vilkastui ja neonvaloja syttyi turistialueille. Fish massagea oli tarjolla monessakin paikassa, mutta kalat olivat kauhean isoja ja niitä oli aika vähän altaissa, joten ei huvittanut työntää koipiansa moisten piraijojen näykittäviksi. Näimme kun yksi nuori mies työnsi jalkansa kala-altaaseen ja vetäisi sen nopeasti pois, kun kala näykkäisi liian kovasti. Thaimaassa näin käytettävän vastaavaan ihan pikkuisia kaloja, ja sellaisia olen nähnyt myös matkaohjelmissa, joten menen mieluummin sellaiseen fish massageen kunhan osuu kohdalle. Kävimme syömässä intialaista kasvisruokaa, ja se oli ihan napakymppi valinta. Kiertelimme ruoansulatusliikuntana katselemassa Night Marketin valikoimia, paljon oli krama-huiveja tarjolla, ja muuta torikamaa. Voi mitä houkutuksia, mutta olin lujana. Kuin spelttileipä.

Kuvia en jaksa ladata tänäänkään, nukuttaa niin armottomasti. Huomenna koitan saada katseltavaa tarjolle!

Ababa Curry: malai kofta x 2, perunapallerolättyjä; 12 dollaria

Tienvarsimaisemaa matkalla Beng meleaan. Scenery along the road on our way to Beng Melea.

Tällaisia hauskoja minitraktoreita näkyy paljon. You can see a lot of these hilarious mini tractors.

Kotimatkalla. On our way back.

Victory Guesthouse.

Night Market juuri ennen avaamista. The Night Market just before opening time.

The Night Market.

Carlos Drake, seikkailija

Luku 262

Kahden eri maailmankaikkeuden sekoittuminen eteni aaltona kahteen eri suuntaan entiseltä rajalta kohti asuttuja galakseja ja planeettoja. Avaruus vääntyili, tempoili ja muutti olemustaan valtavien voimien repiessä todellisuutta palasiksi. Eteen osuvat mustat aukot vaihtoivat suuntaa ja syytivät sisuksistaan materiaa. Laaja tähtisumualue muuttui ohueksi silkkikankaaksi, joka lepatti vienosti tyhjyydessä puhaltavassa tuulessa. Meteoriittiparvi muuttui laumaksi avaruushanhia. Lauma avaruushanhia muuttui mintunväriseksi astiastoksi. Lauma kiinalaisia otti astiaston käyttöönsä. Aalto saavutti ensimmäisen galaksin ja muutti planeetat korvapuusteiksi ja auringon lihavaksi cockerspanieliksi, joka ahmaisi korvapuustit kitaansa. Jossain aallon menosuunnassa odotti linnunrata ja siellä planeetta nimeltä maa…

Surf´s up?

Dim sum?

Vastaukset näihin ruokaisiin kysymyksiin ja paljon muuta surffailua seuraavassa jaksossa tarinassa Carlos Drake, seikkailija.