lauantai 24. joulukuuta 2011

Day 155: Driving to Vincentia / Jervis Bay

Hyvän ja supertäyttävän aamupalan jälkeen lähdimme taas tien päälle. Olimme eilen ajaneet ohi Tilba Centralin, pienen historiallisen kylän, ja nyt turistioppaan muistuttamina palasimme jälkiämme hieman takaisin päin ja pysähdyimme ihailemaan tunnelmallista pikku kylää. Siellä oli tänään markkinat, joten hieman vilinää oli havaittavissa, mutta vain hieman. Kylän pääkadun varrella oli söpöjä pikku taloja, joissa oli erilaisia liikkeitä, kuten karkkikauppa, nahkuri ja maailman pienin yhden auton mentävä huoltoasema. Kiipesimme kylän takana olevalle kukkulalle ihailemaan joka puolella avautuvaa maalaismaisemaa, ja kävimme katsastamassa markkinat ja karkkikaupan, ja sitten palasimme autolle ja lähdimme ajamaan takaisin Naroomaan päin. Kaunis aurinkoinen aamupäivä sai luonnon näyttämään parastaan, ja parikin kertaa pysähdyimme kuvaamaan maisemia tien varressa. Poikkesimme myös sivutielle, ja kävimme katsomassa hautausmaata, sillä sieltä avautui upea näköala eilen huomaamaamme kallioiseen rantaan. Sen nimikin paljastui, kyseessä oli Glasshouse Rocks. Vihdoin pääsimme ajamaan Narooman ohi ja uusille urille. Mielenkiintoisen nimen houkuttelemina poikkesimme Tuross Headiin ja ajelimme siellä koko niemen ympäri. Tuross Headissa oli kaunista rantaa, ja hieno näköalapaikka jolta näkee kuulemma valaitakin sesonkina, ja paljon omakotitaloja merinäköalalla. Palasimme hetkeksi päätielle, kunnes poikkesimme siltä taas turistireitti numero seitsemälle, joka kiersi rantoja pitkin Batemans Bayhin. Sitten ajelimme ruuhkassa päätietä pitkästi eteenpäin. Nyt liikenteestä näki että juhlapyhä oli tulossa, vastakkaisella kaistalla oli vähän väliä jonossa maastureita jotka vetivät veneitä perässään. Matkan varrelle osui niinkin hauskoja paikan nimiä kuin Lilli Pilli ja Ulladulla. Olimme Vincentiassa kolmen aikaan iltapäivällä, ja kävimme heti asettautumassa taloksi huoneeseemme Sanddancers B&B:ssä.

Vincentia on pieni kaupunki Jervis Bayn rannalla, ja B&B:mme oli ihan rannan lähettyvillä. Emäntä kertoi, että iltapäivästä rannan kallioisella kärjellä saattaa nähdä delfiinejä syömässä, joten lähdimme oitis rannalle katsastamaan delfiinitilanteen. Rannalla oli paljon ihmisiä nauttimassa joulun alkamisesta, ja uimareitakin meressä oli vaikka vesi oli melko kylmää. Kuljimme kallioita pitkin kärkeen asti ja tuijottelimme siellä merelle puolisen tuntia. Minä näin delfiinin, mutta ikävä kyllä vain lyhyen hetken verran, joten pitänee palata vielä uudestaan niitä tiirailemaan. Aurinko porotti armottomasti ja nahkaa alkoi kuumottaa, joten palasimme sisälle juomatauolle ja lähdimme sitten käymään kaupassa jouluruokaostoksilla. Paikalliset ravintolat on kuulemma aika hyvin jo varattu joulun pyhinä, joten päätimme ostaa omat sapuskat, varsinkin kun ei sitä joulufiilistäkään ole. Samahan silloin on mikrottaa jotain pakasteaterioita... Kaupassa oli hulinaa, mutta ei mitään Helsingin Stockan veroista sotatannerta. Evästä löytyi ja palasimme B&B:hen teetauolle ja lepohetkelle. Illalla mikrotimme jouluisat kaurapuurot (rusinoita seassa) ja keskustelimme hetken nelihenkisen perheen kanssa, he ovat myös täällä joulun pyhät.

Tilba Centralissa oli kivan näköisiä pikku kauppoja. There were nice looking little shops  in Tilba Central.

Tilba Centralia ympäröi kaunis maalaismaisema. Tilba Central was surrounded by a beautiful rural landscape.

Yksi-auto-kerrallaan bensa-asema. Gas station for one car at a time.

Lähellä Naroomaa. Near Narooma.

Glasshouse Rocks hautausmaalta nähtynä. Glasshouse Rocks seen from the cemetary.

Pakko poiketa katsomaan mitä Turon päästä löytyy... We had to stop by Turo's head to see what's inside...

Rantaa Tuross Headissa. Shorefront in Tuross Head.

Joulukoristeet paikalliseen tyyliin. Christmas decorations in local style.

Täältä voi ihailla valaitakin sesonkina. From here you can observe whales when in season.

Nelson Beachilla Jervis Bayssä on kivinen niemenkärki, jolta voi nähdä delfiinejä jos on onnekas. Minä olin. Nelson Beach in Jervis Bay has a rocky cape where you can spot dolphins if you're lucky. I was.

Nelson Beach.

Carlos Drake, seikkailija

Luku 155

Viidakossa erään lähteen reunalla lojui tajuttomana isokokoinen lihaksikas hahmo, vieressään tyhjä emalimuki ja neljä tonttulakkia. Lihaskimppu heräsi ja nousi ylös. "Mitä hittoa tapahtui?", hän ihmetteli ääneen. Hän horjui lähteen äärelle ja katsoi alas veteen. "Arghhhh!", kuului huuto, joka kaikui koko viidakon läpi.

Mitä hittoa tapahtui?

Vastaus tähän vahvaan kysymykseen ja paljon muuta seuraavassa jaksossa tarinassa Carlos Drake, seikkailija.