torstai 1. joulukuuta 2011

Day 132: Uluru & Kata Tjuta, then off to Adelaide

Ehdimme nukkua ehkä nelisen tuntia, kun taas piti herätä aikaisin valmistautumaan päivän retkelle. Ryhmämme huristeli pimeydessä bussilla katsomaan Ulurua auringon noustessa (räps räps räps) ja sitten ajoimme toisen ison pyhän kivimuodostelman, Kata Tjutan, luo. Aamulla oli aivan järkyttävän kylmä, ja tuulikin todella kovasti ja hyytävästi. Meillä hölmöillä ei ollut kuin t-paidat päällä, kun olimme tottuneet jo kuukauden ajan olemaan yötä päivää trooppisissa lämpötiloissa. Kyllä kadutti että jätin takin huoneeseen. Tärisimme kylmästä ja koitimme pysyä vähän liikkeessä että lämpenisimme. Kata Tjutan arvioidaan olleen aikanaan vielä Uluruakin isompi kiven möllikkä, mutta ajan saatossa se on murentunut palasiksi. Nuo palaset ovat kyllä jättimäisiä kooltaan, joten melkoinen näky sekin oli. Kata Tjutan kiviaines ei ole yhtenäistä kiveä, vaan se on muodostunut graniittilohkareista, jotka ovat muurautuneet luonnonmullistuksissa maa-aineksen kanssa yhtenäiseksi massaksi. Turisteja varten oli tehty kävelyreitti kahden ison lohkareen väliin, ja näimme siellä käydessämme luolia lohkareiden rinteillä. Ulurun jälkeen Kata Tjuta ei kuitenkaan tehnyt suurta vaikutusta. Oppaamme käytti meitä vielä kauempana sijaitsevalla näköalapaikalla, jotta voisimme ottaa valokuvia Kata Tjutasta kokonaisuutena, ja sitten palasimme hotelliin valmistautumaan lähtöön. Meillä oli tunti aikaa pakata ja siistiytyä ennen lentokenttäkuljetusta.

Ayers Rockin kenttä oli todella pieni ja siksipä vähän turhauttikin, kun lentomme lähti melkein tunnin myöhässä. Viimein pääsimme kuitenkin matkaan, ja lentelimme ensin kolmisen tuntia Sydneyhin ja sieltä yli tunnin odottelun (sekin lento oli myöhässä) jälkeen vielä parisen tuntia Adelaideen. Olimme niin väsyneitä, että nukuimme lähes koko lentomatkan, ja sen ansiosta matka taittuikin nopeasti. Olimme perillä Adelaidessa illalla puoli yhdeksän aikoihin, ja hyppäsimme taksiin. Hotellimme oli Adabco Boutique Hotel, ihan kiva ja siisti perushotelli, jossa vierailla on käytössään oma keittiö ja pesutupa. Heitimme laukut huoneeseen ja lähdimme käymään lähikaupassa hakemassa iltapalaa. Väsymys oli jo sitä luokkaa, ettei kumpikaan muista mitä puhuimme. Univelan painamina kävimme pian nukkumaan.

Uluru ennen auringonnousua. Uluru before sunrise.

Auringonnousu erämaassa oli todella kaunis (ja kylmä). Sunrise in the desert was really beautiful (and really cold).

Uluru auringon noustessa. Uluru at sunrise.

Uluru auringon noustua jo kunnolla. Uluru when sun has risen properly.

Kata Tjutan kävelyreitti vei näiden isojen kalliolohkareiden väliin. The walking route at Kata Tjuta went between these huge rock boulders.

Näkymä tasangolle kalliolohkareiden välistä. The view back to the plane between the rock boulders.

Kata Tjuta kokonaisuudessaan. The whole of Kata Tjuta.

Carlos Drake, seikkailija

Luku 132

Tontut alkoivat jo nauraa pilkallisesti Pomille, kun jostain putosi valkoinen virtahepo heidän lauttansa reunalle ja Pom lennähti ylöspäin kuin tykin suusta. "Jiihaa!", Pom huusi mennessään. "Blurg!, sanoi virtahepo ja näytti hämmentyneeltä. Sillävälin Pom kiisi ylöspäin kohtaamaan viittä hirviötä. Pom väisti muutaman lonkeron ja saavutti ensimmäisen hirviön. Hän ehti antaa pari mojovaa oikeaa suoraa ennen kuin hänen vauhtinsa hiipui ja hän alkoi tippua takaisin alaspäin. Tämä pelasti hänen henkensä, kun toisen hirviön hampaat sulkeutuivat sentin päässä hänen nenästään. Pom tippui ja hirviöt lähtivät seuraamaan häntä. Pom otti jälleen sankarillisen lentoasennon ja suuntasi kulkunsa kohti lähintä Tasoa (joka sattui olemaan Alamaailman taso, vaikka sijaitsikin ylimpänä). "Ölkp!", sanoi virtahepo ja osoitti kohti Pomia ja häntä seuraavia hirviöitä. Tontut ottivat vinkistä vaarin ja huitelivat käsillään ilmaa yrittäen ohjata lautan kohti Pomia. Virtahepo puisteli päätään ja otti tiukan otteen lautan reunasta, jolloin lautta lähti oitis oikeaan suuntaan. Pom laskeutui Alamaailmaan ja juoksi jonkin matkan päähän reunasta saadakseen tilaa taistella. Hirviöt laskeutuivat perässä hetkeä myöhemmin ja lähtivät kohti Pomia. Tontut ja virtahepo laskeutuivat Tasolle juuri, kun hirviöt saavuttivat Pomin.

Ulgp?

Blak?

Vastaukset näihin outoihin kysymyksiin ja paljon muuta käsittämätöntä seuraavassa jaksossa tarinassa Carlos Drake, seikkailija.